Home > Allmänt, Bloggosfären, Media > Bloggosfären är som en skock får och hur man skapar debatt i den

Bloggosfären är som en skock får och hur man skapar debatt i den

September 20th, 2007

Det fanns flera tankar med mitt öppna brev till Martin Källström. Jag hade funderingar om en del olika mekanismer i bloggosfären och ville se hur det fungerade. Först och främst så var mina tankar om twingly just de som jag har beskrivit och frågat om helt öppet, men det fanns också underliggande tankar som jag var nyfiken på. Alterego resonerar gissade helt rätt när hon analyserade att det måste ligga något mer bakom.

Jag har tidigare gjort liknande försök och då skapade jag debatt genom att reta upp de grupperingar som då var mycket aktiva. Inlägget hette då “Politiska kombatanter i bloggvärlden” och var en test för att se hur mycket kommentarer det skulle generera. Nu syns inte kommentarerna för det var på den tiden som jag fortfarande använde Blogger. Jag förklarade sedan försöket i inlägget “Recept för att slippa vara en nollbloggare”. Det pågick då en diskussion kring bloggare som inte fick eller ville ha några kommentarer.

Jag ville se hur bloggosfären reagerade på och debatterade en kontroversiell fråga. Jag valde en som jag visste hade varit på tapeten tidigare. Jag visste att jag måste välja några som var tillräckligt stora för att någon skulle reagera. Det gällde också att välja några som reagerat tidigare eller troligtvis skulle reagera på det genom att skapa motargument. För att dra igång debatten skrev jag ett öppet mail till Martin, som dessutom gav sin syn på mina frågor. Jag ber härmed också om officiellt om ursäkt till Fredric och Rosemari som på inget sätt gör något som helst fel i att använda Twingly såsom dem gör. Det är upp till var och en att använda olika tjänster på det sätt som passar dem. Mina åsikter om att Twingly likriktar håller jag fast vid.

Jag ville visa att bloggosfären är som en skock får. De springer dit det finns mest trafik och reagerar blixtsnabbt när de märker var det blåser. Dessutom så är det uppstyrt av bloggnav såsom Betaalfa, som jag tror de flesta följer. För det drog inte igång ordentligt förrän han skrev om det. Dit Betaalfa går går resten av bloggosfären. Han är som en herde bland fåren. Andreas Ekström frågade om Johans makt för inte så länge sedan, men jag tror nog faktiskt att Betaalfa har större makt. Det är där det börjar för att sedan spridas till knuff. Betaalfa få inte spatt nu fortsätt blogga som du alltid har gjort. Det här är bara min analys.

Samtidigt funderade jag om det gick att hajpa en tjänst genom en sådan här debatt. Även om det inte gav något jätteutslag så visst skulle man kunna skapa en hype kring en tjänst om man gör det på ett raffinerat sätt. Jag tror att man måste förändra något så att tjänsten får en mer framträdande roll.

Det var mina underliggande skäl till att starta den här debatten. Inget revolutionerande och ganska naturligt. Jag kan ju säga att en sån här debatt skapar MYCKET mer trafik än alla Twingly inlägg jag har haft. Indirekt har jag visat att ett kreativt inlägg där man skapar något själv kan ge mer trafik än vad ett inlägg som följer media kan göra. Det gäller bara att tänka litet och vara litet kreativ. Intervjua folk eller skriv öppna brev. Använd er fantasi för tusan.

Uppdatering: Ytterligare en observation jag gjorde var att många skrev egna inlägg snarare än att kommenterade. Frågan är om det är en trend att folk ser det som ett sätt att lägga på mer material i bloggen.

Uppdatering2: Anders Svensson skriver ett intressant inlägg om elitism i bloggosfären. Han tar upp en annan aspekt och det är den elitism som finns inom bloggvärlden. Det har blivit allt tydligare med en allt hårdare konkurrens och alla toplistor där man tävlar om antalet besökare. Det är också anledningen till att folk tar till autohits program. Han pekar ut mig som att tillhöra eliten, vilket jag tror inte stämmer. Jag håller mig nog litet i bakgrunden även om det är många som känner till mig eftersom jag hållit på länge. Jag tycker det är bra att det kommer fler och utmanar. Bra jobbat Anders.

På Bloggar.se: , , , ,

Bengt Allmänt, Bloggosfären, Media

  1. September 21st, 2007 at 00:06 | #1

    “Ytterligare en observation jag gjorde var att många skrev egna inlägg snarare än att kommenterade. Frågan är om det är en trend att folk ser det som ett sätt att lägga på mer material i bloggen.”

    Kanske en annan Twingly-effekt. Att man blir van vid att kommentera saker på sin egen blogg, istället för att kommentera direkt på den andres blogg.

    Något som jag däremot inte ser som någon negativ effekt, det tror jag är positivt.

  2. September 21st, 2007 at 00:15 | #2

    Anton: Håller med. Det borde också leda till fler länkar om de skriver på sina egna bloggar istället för i kommentarerna. Det var en reflektion.

  3. September 21st, 2007 at 08:01 | #3

    Kul!

    Kanske kan din bedömning om varför saker inte tar fart förrän beta-alfa skriver vara att tillräckligt många inte kände till något om det förrän de läste om det på den bloggen… bara en tanke.

    Sen ska man absolut använda sin egen blogg att skriva utveckla svar och tankar på saker om man vill det, det kan rimligtvis inte vara något fel på det över huvud taget.

    Att kommentera på andras siter är trevligt dock, och ska väl uppmuntras. Själv kommenterade jag på Swartz blogg härom dagen, och har fått flera besökare via den kommentaren. Så det funkar åt det hållet också.

    Men visst är det förskräckligt att vilja ha uppmärksamhet…

  4. September 21st, 2007 at 08:17 | #4

    Att skriva egna inlägg driver ju trafik. För mig är dock den här typen av debatt ganska ointressant för besökssiffrorna. Det är väldigt få i innekretsarna på bloggosfären som bryr sig om vad jag skriver. Det är väldigt få bland de “kända” bloggarna som länkar till mig.

    Jag får få besök till inlägg i den här typen av debatt. Flest besök får jag när jag jagar liberaler och regering.

  5. September 21st, 2007 at 08:51 | #5

    Och det är lite bra att det är så, för när man svingar uppåt känns det alltid bättre när det träffar rätt! ;-)

  6. September 21st, 2007 at 09:01 | #6

    Det är nog inte bara bloggosfären som är som en skock får, det mesta inom internetanvändandet är som ‘följa john’. Facebook är ett bra exempel.

    Att man skriver egna inlägg, är väl en del av debatten. Olika röster ger sin syn på saken eller vidarutvecklar tankarna och förhoppningsvis vet man hur man använder trackbacks för att återknyta.
    Jag ser det inte som en trend att få mer material till sin egen blogg, snarare är det väl att fler lär sig länka, vilket i ditt fall nu även gjorde att du hamnade på knufflöpet.
    Personligen så får jag oftast idéer till mina inlägg, såväl från media som från andra bloggare.

    Sen har vi det andra, nämligen längden på kommentarer. Själv har jag en tendens att alltid skriva så långt. Det är ju inte så kul om man tar upp en hel sida hos någon om man har mycket att tycka till om.
    Bäst jag slutar här :-)

  7. September 21st, 2007 at 09:53 | #7

    Vem tusan är BetaAlfa?

    “Jag ville se hur bloggosfären reagerade”

    Anser Du dig stå över bloggosfären med dina små experiment eller anser Du dig vara en del av den?

    Tror du verkligen på allvar att bloggosfären är en fårskock?

    Det 10-15 tal bloggare som har reagerat utgör dom bloggosfären?

    Själv använder jag Twingly och kommentarer för att få läsare till ett visst politiskt budskap vilket jag klart anser att jag har delvis uppnått, den senaste viktiga person som jag anser har påverkats är arbetsmarknadsminister Littorin som personligen i en kommentar lovat att verka för att det blir inga ökningar av statsskulden.

    Om sedan bara 3 av 100 som kommer till bloggen läser mina poster om statsskulden så är jag nöjd.

    Bloggosfären består av många element läsare, skrivare, kommenterare och kombinationer av dessa att kalla bloggosfären för en skockfår utan att fårstå att bedömningen gäller en mycket ringa del av bloggosfären, leder troligen fel.

    Bloggaren KAS som bara är ett dammkorn i bloggosfären med sina 546 000 besök varav ca 80 000 är uppkomna via twinglylänkar.

  8. September 21st, 2007 at 11:41 | #8

    Opassande: Jag håller också med om att diskussionen är viktig i kommentarer. Jag har alltid försökt hålla en hög nivå och låta alla komma till tals.

    Anders Svensson: Du skulle nog kunna skapa en del debatt med inlägg om politik. Det handlar ju om att vet var kontroverser kan uppstå och skapa en dynamik samt röra om litet i grytan. Det gjorde jag med inlägget om Politiska kombatanter och det drev ganska mycket trafik.

    Alter ego: När mina kommentarer blir för långa gör jag också om de till inlägg.

    KAS: Kul att du inte känner till Betaalfa. Det är nog mycket troligt att det är många fler som inte känner till honom än de som känner till honom. Det finns andra bloggnav dock, Jinge till exempel. Han funkar också som ett bloggnav.

    Jag tror på allvar att vi är ett flockdjur och agerar även på Internet på samma sätt som vi gör i verkligheten. Vi följer ledarna. Se på samhället och hur det fungerar. Det är ingen skillnad här. Det betyder inte att individerna är dumma heller. Vi följer den som visar en bra väg.

    Du har helt rätt i att det här är bara en liten del av bloggosfären, men det betyder inte att det inte är relaterbart även på andra delar. Titta på vad som händer på aftonbladet. Där kan du säkert också hitta bloggnav som visar vägen sedan följer resten med…

  9. September 21st, 2007 at 14:11 | #9

    Hej.

    Jag har en fundering på vad som egentligen är den där “bloggosfären”. För enligt knuff så är det tolv bloggar (varav en är min) som länkar till ditt öppna brev som satte igång det hela. Sedan är det säkert några till som är inblandade i debatten (har inte orkat kolla noggrannare), men ändå. Så mycket mer än en handfull handlar det ändå inte om. Inte om man jämför med det totala antalet bloggar åtminstone.

    Så min poäng är att en överväldigande stor del av bloggosfären faktiskt INTE har gått som en skock får i det här fallet. De allra flesta har fortsatt skriva om mode, politik, sin katt eller något annat som de skrev om tidigare och kommer att fortsätta skriva om imorgon.

    Sedan är vi några stycken som tycker det är kul att titta oss själva i naveln en smula. Men jag vet ärligt talat inte om man kan dra några mer långtgående slutsatser än så av ditt experiment (även om det var en kul idé, det måste erkännas).

  10. J
    September 21st, 2007 at 15:26 | #10

    Ja varför skulle bloggosfären funka annorlunda än världen i övrigt? De flesta människor tycker om att ledas som en skock får.

  11. September 21st, 2007 at 18:32 | #11

    Bengt: Kul liknelse där med fåraherden men det där med Knuff och Johan Larsson känns i överkant. Knuff är definitivt ett större nav än min, förhållandevis snäva, blogg. Ser min blogg mer som en stigfinnare, kantarellställetipsare eller en hittegodsavdelning än vad den är en maktfaktor, fanbärare och opinionsbildare. Hursomhelst, dina inlägg har dragit igång en hel del intressant läsning på bloggar runtom i sfären tycker jag.

    KAS: Välkommen till min blogg på ett besök. :-)

  12. September 21st, 2007 at 19:34 | #12

    Jag hade heller aldrig hört talas om Beta Alfa tidigare. Hört talas om Jinge men läser inte hans blogg liksom jag inte läser någon tidning eller ser på nyheterna mer än i undantagsfall. Det mesta som publiceras i medierna påverkar mig inte. Det som gör det får jag reda på ändå. Jag vill kunna skriva och tänka utan att vara influerad av samma källa som alla andra.

  13. September 22nd, 2007 at 00:49 | #13

    Andreas: Jag tror nog att du blir påverkad vare sig du vill det eller inte. Det gäller att vara medveten om det. Jag har skrivit ett inlägg om hur vi blir påverkade i mycket stor utsträckning omedvetet.

    Din inställning att kunna skriva utan att vara influerad av andra är precis den attityd som jag vill ha. Det är det jag vill åt.

  14. September 22nd, 2007 at 01:01 | #14

    Johan: Precis som jag poängterade i en kommentar så har de bloggarna andra nav som de styrs av. Modebloggarna kanske följer Engla och vad hon bloggar om. Det här var ett exempel. Bloggnaven är som herdar som pekar vägen och de har en klar makt över vilken riktning och om vad som skrivs på bloggar. Politiker likaså har sina bloggnav.

    J: Visst har du rätt. Det är ingen skillnad.

    Betaalfa: Jag tror inte du ska göra knuffs makt så stor det är mer en konfirmation att bloggnaven pekar rätt än att knuff väljer ut vad som ska skrivas i bloggosfären. Jag tror att det är viktigt med debatt och att vi är medvetna om vad vi gör.

  15. September 23rd, 2007 at 20:21 | #15

    Hej Elit-Bengt! ;-)

    Jag kände inte heller till Beta-Alfa.. Borde jag göra det?

  16. September 23rd, 2007 at 20:28 | #16

    Marcus: Nja…du har väl ett annat bloggnav gissar jag. Betaalfa är bra om du vill ha litet koll på vad som händer här och där…

  1. September 21st, 2007 at 08:16 | #1
  2. September 21st, 2007 at 12:59 | #2
  3. September 22nd, 2007 at 00:40 | #3
  4. December 16th, 2007 at 22:34 | #4